Krüptovarade turgude reguleerimine (MiCA)

Algaja

Algaja juhend krüptoraha kohta

Vahepealne

Blockchaini ja krüpto vahepealne juhend

Ekspert

Krüptoraha uudised ekspertidele

Euroopa Liit kehtestas juunis 2023 krüptovarade määruse (MiCA), mis on krüptovarade sektori reguleerimiseks mõeldud reguleeriv raamistik. Selle pöördelise määruse eesmärk on käsitleda digitaalse varade sektoriga seotud probleeme ja riske, mis on seni tegutsenud suures osas väljaspool traditsiooniliste finantsregulatsioonide piire.

MiCA kehtestamine tähistab ELi märkimisväärseid jõupingutusi eeskirjade ühtlustamiseks kõigis liikmesriikides, tagades turvalisem, läbipaistvama ja stabiilsema krüptovarade turu. Keskendudes tarbijakaitsele, turu terviklikkusele ja finantsstabiilsusele, sillutab MiCA teed krüptovarade laialdasele kasutuselevõtule, edendades samal ajal innovatsiooni ja kasvu selles sektoris. Kuna digitaalsete varade valdkond areneb, on MiCA oluline samm edasi, et luua terviklik õigusraamistik, mis tasakaalustab tarbijate, investorite ja sektori sidusrühmade vajadusi.

Krüptovarade turgude reguleerimine (MiCA)

Kesksed eesmärgid ja ulatus

  • Tarbijakaitse: MiCA eesmärk on kaitsta investoreid ja tarbijaid, nõudes läbipaistvat avalikustamist ja õiglast turundustava, aidates tarbijatel teha teadlikke otsuseid krüptovarade kohta.
  • Turu terviklikkus: Määruse eesmärk on vältida turu kuritarvitamist, manipuleerimist ja pettust krüptovarade turul, luues turvalisema ja usaldusväärsema investeerimiskeskkonna.
  • Finantsstabiilsus: Oluliste krüptovarade tegevuse reguleerimise kaudu kavatseb MiCA vähendada süsteemseid riske ja tagada finantssüsteemi stabiilsuse.
  • Innovatsioon ja konkurentsivõime: Reguleerides toetab MiCA ka innovatsiooni, tagades, et ELi finantssektor jääb konkurentsivõimeliseks ja uuenduslikuks, võttes vastutustundlikult kasutusele tehnoloogilised edusammud.

Põhisätted

  • Transparentsus ja avalikustamine: Krüptovarade emitendid peavad avaldama valge raamatu, milles kirjeldatakse üksikasjalikult projekti, riske ja muud kriitilist teavet. Pädevad asutused peavad selle dokumendi heaks kiitma.
  • Loa andmine ja järelevalve: Krüptovarade teenusepakkujad (CASP), sealhulgas börsid, rahakoti pakkujad ja teised, peavad saama ELis tegutsemiseks loa riiklikelt pädevatelt asutustelt. Nende suhtes kohaldatakse pidevat järelevalvet.
  • Tarbijakaitsemeetmed: MiCA sisaldab konkreetseid sätteid tarbijakaitse kohta, näiteks selged riskihoiatused, eksitava tegevuse keeld ning eeskirjad juhtimise ja huvide konflikti kohta.
  • Operatsiooniline vastupidavus: Ettevõtted peavad näitama oma tegevuse vastupidavust mitmesuguste riskide, sealhulgas küberohtude suhtes, et tagada oma teenuste järjepidevus ja terviklikkus.

Mõju ja tagajärjed

  • Krüptoturu jaoks: MiCA toob tõenäoliselt kaasa krüptoettevõtete jaoks suuremad vastavuskulud, kuid loob ka selgema regulatiivse keskkonna, mis võib suurendada tarbijate usaldust ja hõlbustada krüptovarade laiemat kasutuselevõttu.
  • Globaalsed mõjud: Ühe esimese tervikliku krüptovara reguleeriva raamistikuna võib MiCA olla eeskujuks teistele jurisdiktsioonidele, mõjutades potentsiaalselt krüptovara reguleerimise globaalseid standardeid.

MiCA eelised ja puudused

MiCa eelisedMiCa puudused
Reeglik kindlusKarmid reeglid, mida tuleb täita
Krüpto jaoks kohandatud reeglidTrahvid valesti tegemiseks
Krediidikõlbulikkus ettevaatlikele klientideleDollari stabiilsete müntide piirmäärad
Üks litsentsi kogu blokis tegutsemiseksNFT-d on hall ala
TradFi investeeringute kaasamineEraselge, kuidas välismaal jõustamine toimib

Krüptovarad, mida MiCAR ei hõlma

Detsentraliseeritud rahandus

Detsentraliseeritud finantseerimine (DeFi) kujutab endast paradigmamuutust finantssektoris, pakkudes teenuseid alates laenamisest kuni varadega kauplemiseni ilma tsentraliseeritud vahendajateta. Hoolimata selle revolutsioonilisest potentsiaalist, tekitab DeFile omane detsentraliseerimine ainulaadseid regulatiivseid probleeme, mis sageli jäävad traditsiooniliste regulatiivsete raamistike, nagu MiCA, alt vedama. Keskse emiteeriva asutuse puudumine tähendab, et teatud DeFi protokollidel ja varadel puudub MiCA-s ettenähtud selge regulatiivne järelevalve, mis tähendab, et nad liiguvad vetes, mida ei ole veel põhjalike ELi eeskirjadega kaardistatud.

Mitte-kantavad žetoonid

Non-fungible tokenid (NFT), digitaalsed varad, mis esindavad unikaalsete esemete omandiõigust või autentsuse tõendamist, on täiendav näide krüpto reguleerimise keerukusest. Arvestades nende ainulaadsust ja nende esindatavate varade suurt hulka, alates digitaalsest kunstist kuni reaalsete varaliste õiguste omandamiseni, asuvad NFT-d regulatiivses hallis piirkonnas. Praegune MiCARi raamistik käsitleb peamiselt asendatavaid, vahetatavaid varasid, jättes NFTd piirialale, kus tarbijakaitse ja turu terviklikkuse suunised on vähem määratletud.

Cryptocurrencies Under Existing Regulations

Lisaks jäävad krüptovaluutad, mida juba reguleeritakse kehtivate finantsseaduste alusel ja mis on tunnustatud väärtpaberite, tuletisinstrumentide või muude finantsinstrumentidena, MiCARi konkreetsest kohaldamisalast välja. Neid varasid reguleerivad jätkuvalt olemasolevad regulatiivsed raamistikud, mis võivad või ei pruugi täielikult käsitleda digitaalajastu uudseid riske ja võimalusi.

Krüptovarade klassifikatsioonid ja nõuded

Muud krüptovarad – II jaotis:

MiCAR kehtestab põhiprotokolli krüptovarade jaoks, mis ei kvalifitseeru varaga refereeritud tokenideks (ART) või elektroonilise raha tokenideks (EMT). Selliste varade emitendid on kohustatud järgima põhjalikku teavitamisrežiimi, mis tagab läbipaistvuse ja vastutuse. Nende nõuete hulgas on peamine kohustus koostada, teatada ja avaldada krüptovarade valge raamat (CA-WP), milles on MiCARi kohaselt üksikasjalikult kirjeldatud nii sisu kui ka vorm. See nurgakiviks olev dokument koos rangete turunduskommunikatsiooni suunistega tuleb esitada pädevale asutusele, rõhutades emitendi vastutust esitatud teabe tõepärasuse eest. Eelkõige on nendest sätetest vabastatud pakkumised, mis on suunatud vähem kui 150 inimesele liikmesriigi kohta või mille kogumaksumus ei ületa 1 miljonit eurot 12 kuu jooksul, mis pakub teatavat paindlikkust väiksemate tehingute jaoks.

Vara vääringumärgid (ART) – III jaotis:

ARTide emiteerimise ja avaliku pakkumise suhtes kohaldatakse rangemaid eeskirju, mis kajastavad nende võimalikku mõju finantsstabiilsusele ja tarbijate usaldusele. Lisaks CA-WP kohustustele peavad ARTide pakkumist või kauplemisloa taotlemist taotlevad üksused saama loa, mida toetavad ranged sobivuse ja nõuetekohasuse kriteeriumid. Kuigi kapitalinõuete määruse alusel tegutsevad krediidiasutused on ARTi emiteerimiseks loa andmisest vabastatud, peavad nad sellest pädevatele asutustele aegsasti ette teatama. ARTi emitendid on lisaks kohustatud järgima omavahendite nõudeid, varade reservi koosseisu volitusi ja hoidmispoliitikat, mis tagab tugeva riskimaandamisraamistiku. Oluline on ka see, et ART-id peavad koostama taastamis- ja tagasivõtuplaanid, mis suurendavad vastupanuvõimet operatiivsete häirete vastu. Väärtpaberitele, mis jäävad 12 kuu jooksul alla viie miljoni euro suuruse piirmäära või on suunatud üksnes kvalifitseeritud investoritele, tehakse erandeid nendest rangetest nõuetest.

Elektroonilised rahatähised (EMT) – IV jaotis:

EMTde jaoks näeb MiCA ette eraldi regulatiivse tee, mis on kooskõlas olemasolevate e-raha raamistikega. Emitendid peavad saama tegevusloa kas CRR-krediidiasutusena või e-rahaasutusena, kusjuures EMTdele on selgelt keelatud intressi andmine. E-raamatute emiteerimist ja lunastatavust reguleerivad MiCA direktiivid, mis nõuavad vähemalt 30% saadud vahendite eraldamist ja ülejäänud osa investeerimist turvalistesse, likviidsetesse finantsinstrumentidesse. Sarnaselt ARTi emitentidele on EMTde emitendid kohustatud koostama taastamis- ja tagasivõtmiskavad, mis tagavad tegevuse järjepidevuse ja tarbijakaitse.

Krüptoväärtpaberiteenused – V jaotis:

Keskne osa MiCA arhitektuurist on usaldatavusnormatiivide ja äritegevuse standardite ühtlustamine krüptovarade teenusepakkujate (CAS-providers) vahel, mis hõlmab laia valikut teenuseid alates kauplemisplatvormidest kuni hoidmis-, vahetus- ja nõustamisteenusteni. See ühtne raamistik tagab, et kõik turuosalised järgivad järjepidevaid ja kvaliteetseid standardeid, edendades turvalist, läbipaistvat ja elujõulist krüptovarade ökosüsteemi.

MiCA-d kohaldatakse alates 30. detsembrist 2024, välja arvatud III ja IV jaotis, mida kohaldatakse alates 30. juunist 2024.

Kokkuvõte

MiCA poolt krüptovarade ühtse õigusraamistiku kehtestamine tähistab ELi digitaalsete varade turu jaoks murrangulist etappi, mis võimaldab ettevõtetel sujuvalt pakkuda ja teenindada krüptovarasid kõigis liikmesriikides. Varem reguleerimata keskkonnas tegutsenud üksused peavad nüüd navigeerima litsentsimismenetlustes ja võtma vastu nõuetele vastavad toimimistavad. Samal ajal saavad juba reguleeritud üksused vältida vaevalist litsentseerimisprotsessi, kuigi nad peavad oma süsteeme täiustama, et viia need vastavusse MiCA krüptovarade erinõuetega. See regulatiivne areng rõhutab olulist muutust standardiseeritud järelevalve suunas, mis tõotab suuremat turu terviklikkust ja tarbijakaitset kogu Euroopa krüptomaastikul.

Algaja

Algaja juhend krüptoraha kohta

Vahepealne

Blockchaini ja krüpto vahepealne juhend

Ekspert

Krüptoraha uudised ekspertidele